Załącznik nr 2 do regulaminu organizacyjnego ZORD
Załącznik B do Zarządzenia nr 14/2022 |
A. Zadania pionów organizacyjnych ZORD
I. Pion Organizacji Egzaminów Państwowych
- Organizowanie i przeprowadzanie egzaminów państwowych zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa. - Koordynowanie pracy zespołu egzaminatorów.
- Dbanie o właściwy obieg i zabezpieczenie dokumentów związanych z uzyskiwaniem uprawnień do kierowania pojazdami.
- Przygotowywanie do przesyłania do właściwych instytucji dokumentów związanych
z uzyskiwaniem uprawnień do kierowania pojazdami. - Sporządzanie wieloaspektowej analizy wyników egzaminów i przedkładanie wniosków Dyrektorowi.
- Współpraca z instytucjami biorącymi udział w procesie uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami.
- Przygotowywanie materiałów w postępowaniach skargowych dotyczących przebiegu egzaminów państwowych.
- Współpraca z pozostałymi Pionami ZORD w celu właściwego zabezpieczenia zadań własnych.
- Uczestniczenie, wraz z Głównym Księgowym w przygotowaniu planu finansowego na następny rok.
- Prowadzenie pomocniczej księgi inwentarzowej pionu.
II. Biuro Obsługi Klienta i Szkoleń (BOK-S)
- Zapisywanie osób na egzamin państwowy.
- Rozpatrywanie podań i wniosków związanych z przesunięciem (przełożeniem) terminu egzaminu.
- Współpraca z POEP.
- Organizacja kursów i szkoleń realizowanych przez ZORD.
- Nadzór nad podmiotami zewnętrznymi prowadzącymi kursy i szkolenia.
- Prowadzenie dokumentacji kursów i szkoleń.
- Realizacja i obsługa działań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Podejmowanie działań promocyjnych prezentujących ZORD jako instytucję dbającą o bezpieczeństwo ruchu drogowego i działającą w ramach struktury Zachodniopomorskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
- Współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi ZORD w celu dbania o jak najlepszy wizerunek Ośrodka na zewnątrz.
- W uzgodnieniu z Dyrektorem ZORD współpraca z mediami.
- Uczestniczenie, wraz z Głównym Księgowym w przygotowaniu planu finansowego na następny rok.
- Prowadzenie pomocniczej księgi inwentarzowej pionu.
III. Pion Stacji Kontroli Pojazdów
- Wykonywanie badań technicznych pojazdów, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Wykonywanie badań technicznych samochodów na zlecenie klienta w zakresie sprawdzenia ich stanu technicznego w okresie między ustawowymi terminami badań technicznych.
- Świadczenie usług w zakresie regulacji i diagnostyki pojazdów.
- Sprzedaż i wymiana opon.
- Współpraca z BOK-S w organizacji kursów dla kandydatów na diagnostów, diagnostów oraz z techniki motoryzacyjnej.
- Prowadzenie gospodarki materiałowej oraz odpadów w zakresie prowadzonych usług.
- Sprawowanie nadzoru nad mieniem SKP, jego stanem i zabezpieczeniem oraz przeprowadzanie przeglądów okresowych obiektów, instalacji i środków pracy.
- Podejmowanie działań zmierzających do poszerzenia zakresu usług świadczonych przez stację i pozyskiwania dodatkowych dochodów.
- Dokonywanie przeglądów technicznych pojazdów egzaminacyjnych (we współpracy z PEO).
- Podejmowanie, we współpracy z BOK-S działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego szczególnie w zakresie propagowania sprawności technicznej pojazdów.
- Przechowywanie, zabezpieczanie i nadzór nad archiwizacją dokumentów księgowych i sprawozdań finansowych SKP oraz innych dokumentów rejestrujących działalność stacji.
- Dbanie o dobry wizerunek, promocję i politykę reklamową SKP.
- Uczestniczenie, wraz z Głównym Księgowym w przygotowaniu planu finansowego na następny rok.
- Prowadzenie pomocniczej księgi inwentarzowej pionu.
IV. Pion Ekonomiczno Organizacyjny
Prowadzenie całokształtu spraw administracyjno - gospodarczych i organizacyjnych ZORD, w tym w szczególności:
- Odpowiedzialność za właściwe zabezpieczenie majątku ZORD przed kradzieżą
i włamaniem. - Wnioskowanie i zgłaszanie do likwidacji majątku nietrwałego ZORD.
- Prowadzenie ewidencji majątku trwałego według miejsca użytkowania.
- Prowadzenie księgi inwentarzowej majątku ruchomego w ZORD Koszalin.
- Sprawowanie nadzoru nad mieniem ZORD i egzekwowaniem wspólnie z głównym księgowym odpowiedzialności materialnej i służbowej pracowników ZORD.
- Odpowiedzialność za właściwy stan i przeglądy okresowe budynków, budowli, urządzeń technicznych, ich konserwację, stan higieniczno-sanitarny, ład i porządek
w obiektach ZORD i na terenach przyległych. - Prowadzenie książki obiektu budowlanego.
- Prowadzenie i przygotowywanie inwestycji, remontów, modernizacji.
- Przygotowywanie projektów umów w zakresie usług, dostaw i robót budowlanych. Kontrolowanie właściwej realizacji umów, ich rozliczeń oraz płatności.
- Opisywanie faktur pod względem merytorycznym.
- Odpowiedzialność za ubezpieczenie mienia ZORD oraz prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniami majątkowych i komunikacyjnymi.
- Nadzorowanie gospodarki pojazdami służbowymi ZORD:
- prowadzenie ewidencji pojazdów,
- zlecanie wykonania przeglądów technicznych pojazdów (we współpracy z O/SKP),
- rejestrowanie i wyrejestrowanie pojazdów,
- zgłaszanie szkód komunikacyjnych i odpowiedzialność za ich sprawną i terminową likwidację,
- zabezpieczanie i koordynowanie przeglądów pojazdów,
- zabezpieczanie i koordynowanie zaopatrzenia w części zamienne, eksploatacyjne
i paliwo, - rozliczanie zużycie paliwa w pojazdach,
- odpowiedzialność za utrzymanie czystości i estetyki w pojazdach egzaminacyjnych.
- Odpowiedzialność za zaopatrzenie w materiały biurowe, środki trwałe, wyposażenie, zamawianie pieczątek, kluczy do pomieszczeń i ich właściwe zabezpieczenie.
- Nadzorowanie i koordynowanie (we współpracy ze Służbą BHP) zapotrzebowania w odzież roboczą i ochronną dla pracowników (w tym naliczanie stosownych ekwiwalentów).
- Przygotowanie i prowadzenie korespondencji i sprawozdawczości w zakresie pionu.
- Uczestniczenie, wraz z Głównym Księgowym w przygotowaniu planu finansowego na następny rok.
- W oparciu o zatwierdzony plan finansowy przygotowanie i realizacja planu zamówień publicznych.
- Przygotowanie, prowadzenie, dokumentowanie i archiwizowanie całokształtu spraw związanych z wydatkowaniem środków finansowych zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych.
- Opracowanie wraz z Głównym Księgowym prowizorium a następnie planu wydatków Z.F.Ś.S. ZORD na każdy rok.
- Nadzorowanie, koordynowanie i kontrolowanie wykonania funduszu świadczeń socjalnych ZORD.
- Przygotowanie decyzji i prowadzenie całokształtu spraw związanych z wydatkowaniem środków Z.F.S.S. ZORD.
- Przygotowanie projektów zmian, aktualizowanie obowiązujących w ZORD regulaminów, instrukcji itp.
- Odpowiedzialność za aktualizację wewnętrznych aktów prawnych ZORD.
- Nadzór nad przestrzeganiem prawa zamówień publicznych.
- Prowadzenie pomocniczej księgi inwentarzowej pionu.
V. Pion Księgowości
- Kierowanie, kontrola, nadzór nad całokształtem spraw w zakresie gospodarki finansowej oraz prowadzenie procesu planowania i analizy ekonomicznej, w tym:
- terminowe, rzetelne, bieżące prowadzenie ksiąg rachunkowych;
- sporządzanie rocznego planu finansowego i jego korekt;
- nadzór nad zgodnością wydatków z planem finansowym;
- organizacja obiegu i kontroli dokumentów finansowych, rzetelna rejestracja zjawisk gospodarczych;
- kontrola dokumentacji płacowej;
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów finansowych i podatkowych.
- Terminowe i rzetelne prowadzenie sprawozdawczości finansowej, w tym:
- sporządzanie terminowej, rzetelnej i zgodnej z przepisami sprawozdawczości finansowej oraz statystycznej;
- sporządzanie rzetelnego, zgodnego z przepisami o rachunkowości rocznego sprawozdania finansowego;
- wykonywanie i nadzorowanie dokonywanych rozliczeń finansowych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej;
- terminowe i rzetelne dokonywanie naliczeń, rozliczeń z tytułu podatków dochodowych i podatku od towarów i usług;
- rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych;
- Prowadzenie gospodarki gotówkowej (kasowej) Ośrodka, w tym należyta ochrona wartości pieniężnych.
- Prowadzenie likwidatury dokumentów finansowych.
- Terminowe i rzetelne dokonywanie rozliczeń majątku trwałego i wyposażenia ośrodka.
- Przestrzeganie i nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych.
- Nadzór, nad prowadzeniem spraw związanych z ewidencją majątku ZORD.
- Prowadzenie pomocniczej księgi inwentarzowej pionu.
B. Zadania stanowisk samodzielnych ZORD
I. Stanowisko d/s kadr
- Naliczanie wynagrodzeń oraz dokonywanie potrąceń zgodnie z przepisami
- Obsługa PPK
- Kompleksowa obsługa w zakresie ZUS (zgłaszanie i wyrejestrowywanie pracowników oraz członków ich rodzin do ubezpieczeń – generowanie raportów ZUA/ZWUA/ZCNA oraz zleceniobiorców – raporty ZZA; comiesięczne raporty RCA, RSA, RPA i DRA oraz roczny raport IWA)
- Naliczanie zasiłków oraz administrowanie dokumentacją zasiłkową
- Sporządzanie sprawozdawczości podatkowej w zakresie płacowym (PIT 4R, PIT 11)
- Sporządzanie kwartalnych i rocznych raportów do GUS
- Prowadzenie spraw w zakresie zobowiązań w stosunku do PFRON
- Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniami osobowymi
- Obsługa zajęć komorniczych
- Kompleksowe prowadzenie dokumentacji kadrowo-płacowej pracowników (Prowadzenie akt osobowych pracowników, dbanie o odpowiednie zarządzanie powierzonymi dokumentami, segregowanie ich do odpowiednich części akt osobowych, a także wydawanie zaświadczeń o dochodach pracowników i emerytów, wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu pracownika; sporządzanie dokumentacji przy ustaniu zatrudnienia – wystawianie świadectw pracy, naliczanie i wypłacanie ekwiwalentu za urlop, odpraw emerytalnych/rentowych)
- Prowadzenie ewidencji czasu pracy każdego pracownika osobno, jego urlopów (prowadzenie kart urlopowych), zwolnień lekarskich i innych absencji
- Rozliczanie nadgodzin wynikających z przekroczenia dobowej oraz średniotygodniowej normy czasu pracy
- Prowadzenie różnego rodzaju analiz płac wykonywanych na potrzeby Dyrektora ZORD, w tym przygotowywanie planów wynagrodzeń na kolejny rok
- Przygotowywanie umów o pracę dla pracowników oraz umów cywilno-prawnych, pilnowanie ich terminowości oraz rozliczanie umów zleceń
- Prowadzenie ZFŚS (wyliczenie i wypłata świadczeń socjalnych dla pracowników i emerytów ZORD)
- Współpraca ze służbą zdrowia i ze Służbą BHP w celu zapewnienia pracownikom właściwej opieki zdrowotnej i warunków pracy (wydawanie skierowań na badania wstępne, kontrolne i okresowe oraz pilnowanie terminowości tych badań)
- Przygotowanie i prowadzenie planu urlopów.
- Przygotowanie w uzgodnieniu z Dyrektorem zakresów czynności poszczególnych pracowników.
- Odpowiedzialność za aktualizację wewnętrznych aktów prawnych ZORD w zakresie związanym ze sprawami kadrowymi
II. Sekretariat Dyrektora
- Obsługa sekretariatu Dyrektora ZORD.
- Kierowanie klientów do właściwych pionów organizacyjnych.
- Prowadzenie i zabezpieczenie zakładowej składnicy akt ZORD.
III. Stanowisko koordynatora kontroli zarządczej i wewnętrznej
A. W zakresie kontroli zarządczej:
- Opracowywanie, wdrażanie oraz aktualizacja i modyfikacja standardów kontroli zarządczej w ZORD Koszalin.
- Monitoring i kontrola funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w ZORD Koszalin jako całości i poszczególnych komórkach organizacyjnych.
- Nadzorowanie przestrzegania zasad celowości i racjonalności gospodarowania środkami publicznymi w działalności ZORD.
- Koordynowanie i nadzorowanie procesu samooceny kontroli zarządczej.
- Koordynowanie i nadzorowanie procesu realizacji celów strategicznych ZORD oraz celów operacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych.
- Koordynowanie i nadzorowanie procesu zarządzania ryzykiem.
- Analizowanie wszelkich informacji zarządczych dotyczących realizacji celów strategicznych oraz operacyjnych ZORD.
- Analizowanie wszelkich informacji zarządczych dotyczących możliwości wystąpienia ryzyk związanych z działalnością ZORD.
- Dostarczanie informacji zarządczych Dyrektorowi ZORD oraz sygnalizowanie zagrożeń związanych z realizacją celów strategicznych i operacyjnych oraz możliwości wystąpienia ryzyk.
- Doradztwo w zakresie kontroli i nadzoru służbowego pełnionego przez kierowników komórek organizacyjnych.
- Uczestniczenie, wraz z Głównym Księgowym w przygotowaniu planu finansowego na następny rok.
B. W zakresie kontroli wewnętrznej:
- Przeprowadzanie wewnętrznej kontroli instytucjonalnej (stanowiącej element Systemu Kontroli Zarządczej w ZORD) zgodnie z przyjętym Regulaminem Kontroli Wewnętrznej w ZORD Koszalin, w tym:
- przeprowadzanie kontroli działalności komórek organizacyjnych ZORD;
- przeprowadzanie kontroli doraźnych na zlecenie Dyrektora ZORD;
- badanie zgodności kontrolowanego postępowania z obowiązującymi przepisami prawa;
- badanie efektywności działania i realizacji zadań wynikających z planu pracy, ustalanie przyczyn i skutków nieprawidłowości, ustalanie osób odpowiedzialnych za ich powstanie;
- wskazywanie sposobów i środków umożliwiających likwidację stwierdzonych nieprawidłowości;
- zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności ZORD;
- sporządzanie pisemnych protokołów z przeprowadzonych kontroli ze stosownymi wnioskami pokontrolnymi i zaleceniami usunięcia stwierdzonych kontrolą nieprawidłowości jak również sprawdzania wykonania wniosków
i zaleceń pokontrolnych; - udzielanie w toku kontroli instruktażu osobom zainteresowanym o sposobach usunięcia stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości;
- bieżąca analiza wchodzących w życie aktów prawnych i stosowanie nowych przepisów, rozwiązań w zakresie zadań kontroli wewnętrznej.
- Przygotowywanie planów i sprawozdań z kontroli.
- Współpraca z organami kontroli zewnętrznej w trakcie prowadzenia przez te organy kontroli w ZORD.
- Kontrola i prowadzenie postępowań wyjaśniających w zakresie naruszeń zasad etyki zawodowej, porządku i dyscypliny pracy.
- Prowadzenie postępowań w zakresie skarg i sporów wewnętrznych.
- Prowadzenie postępowań w zakresie skarg złożonych na działalność ZORD (poza działalnością egzaminacyjną).
- Kontrola celowości wydatkowania środków finansowych.
- Kontrola przestrzegania Prawa Zamówień Publicznych przez wszystkie komórki organizacyjne ZORD.
IV. Stanowisko służby BHP
A. W zakresie BHP:
- Przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów bhp.
- Przeprowadzanie szkolenia bhp dla nowozatrudnionych pracowników - szkolenie wstępne, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Kontrolowanie ważności szkoleń bhp u wszystkich pracowników oraz zgłaszanie zbliżających się terminów ich utraty ważności.
- Bieżące informowanie Dyrektora o stwierdzonych zagrożeniach wraz z wnioskami zmierzającymi do ich usunięcia.
- Przeprowadzanie okresowych analiz stanu bezpieczeństwa budynków i terenu.
- Udział w opracowaniu planów modernizacji i rozwoju ZORD.
- Zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy do planów modernizacji i rozwoju.
- Udział w przekazywaniu do użytkowania nowobudowanych lub przebudowanych obiektów, w których przewiduje się pomieszczenia pracy.
- Przedstawianie Dyrektorowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowisku pracy.
- Opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bhp na poszczególnych stanowiskach pracy.
- Zawieszanie w widocznym miejscu różnych instrukcji bhp oraz kontrola ich stanu jakości.
- Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz
w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków, a także zachorowań na choroby zawodowe. - Prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o te choroby.
- Rejestrowanie i archiwizowanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
- Doradztwo w zakresie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywana pracą.
B. W zakresie PPOŻ:
- Prowadzenie i przegląd okresowy podległych obiektów w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
- Dokonywanie okresowej aktualizacji Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego.
- Prowadzenie szkoleń ppoż. nowoprzyjętych pracowników.
- Udział w opracowywaniu wytycznych, instrukcji i zarządzeń wewnętrznych
w zakresie ochrony przeciwpożarowej. - Prowadzenie i kierowanie działaniami w przypadku alarmu pożarowego oraz ewakuacji.
- Inicjowanie i udział we wdrażaniu przepisów ogólnokrajowych i unijnych na terenie zakładu.
- Przedstawianie wniosków i projektów zarządzeń wewnętrznych mających na celu poprawę stanu ochrony przeciwpożarowej w zakładzie.
- Nadzór nad przebiegiem konserwacji i kontroli urządzeń i instalacji przeciwpożarowych oraz sprzętu gaśniczego.
- Nadzór nad właściwym rozmieszczeniem i utrzymaniem oznakowania ewakuacyjnego, oznakowania sprzętu przeciwpożarowego i innych znaków ostrzegawczych w obiektach i na podległym terenie.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej ochrony przeciwpożarowej.
- Planowanie potrzeb w zakresie remontów, inwestycji i bieżących zakupów dotyczących zabezpieczeń przeciwpożarowych.
- Stały nadzór nad bezpieczeństwem przeciwpożarowym w zakładzie.
- Współpraca z jednostkami zewnętrznymi w sprawach ochrony przeciwpożarowej.
- Sporządzanie okresowych informacji o stanie ochrony przeciwpożarowej
w zakładzie.
V. Stanowisko Informatyka i Pełnomocnika Administratora Danych Osobowych
A. W zakresie informatyki:
- Dbanie o właściwe działanie wszystkich systemów informatycznych w ZORD.
- Dbanie o właściwe działanie systemów rejestrujących przebieg egzaminów państwowych na prawo jazdy.
- W uzgodnieniu z Dyrektorem zabezpieczanie dostępu i jego zakresu do systemów informatycznych dla poszczególnych pracowników.
- Dbanie o ochronę antywirusową i sporządzanie kopii bezpieczeństwa danych znajdujących się w systemach informatycznych ZORD.
- Zabezpieczanie systemów przed ingerencją osób nieuprawnionych do korzystania
z nich. - Aktualizowanie systemów informatycznych do rejestracji kandydatów na kierowców i przeprowadzania egzaminów zgodnie z zaleceniami ministra właściwego ds. transportu.
- Aktualizowanie informacji zawartych w BIP i na stronie internetowej ZORD na podstawie informacji przygotowanych przez kierowników pionów i zatwierdzonych przez dyrektora
B. W zakresie ochrony danych osobowych – wykonywanie w imieniu Dyrektora ZORD zadań administratora danych, zgodnie z zapisami art. 24 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych:
-
- Wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w zakresie bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.
- Dokonywanie przeglądów i aktualizacji dotyczących środków technicznych i organizacyjnych w zakresie bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.
- Opracowanie i wdrażanie procedur wewnętrznych w zakresie bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.
VI. Stanowisko Inspektora ochrony danych osobowych
- Informowanie administratora oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie.
- Monitorowanie przestrzegania w/w rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz wewnętrznych procedur ZORD w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym:
a) podział obowiązków,
b) działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
c) udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania.
3. Współpraca z organem nadzorczym.
4. Kontrola stanu bezpieczeństwa danych osobowych w ZORD.
5. Pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem.
VII. Stanowisko Pełnomocnika ds. zgłoszeń wewnętrznych
Realizacja zadań wynikających z zapisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 20219/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii i Regulaminem zgłoszeń wewnętrznych wprowadzonym Zarządzeniem nr 19/2021 Dyrektora ZORD z dn. 31.12.2021r.